1. gosafir
  2. ویپ - ساختار، پروتکل ها، مفاهیم ...
  3. دوشنبه, 14 تیر 1395
VoIP چیست و چگونه کار می کند؟

روش های برقراری ارتباط تلفنی در حال تغییر است. امروزه برای برقراری ارتباط تلفنی راه دور اغلب از تکنولوژیی به نام VoIP استفاده می شود. اگر تاکنون چیزی راجع VoIP نشنیده اید، خواندن این مقاله نظر شما را درباره این که ارتباطات تلفنی راه دور چگونه انجام می شود و آینده ارتباطات تلفنی چه خواهد بود، تغییر می دهد. VoIP یک روش برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به داده های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل می شوند.
ممکن است از خود بپرسید که این امر چگونه می تواند مفید واقع شود. خوب، کافی است چند ثانیه راجع به آن فکر کنید. اگر تبدیل سیگنال های آنالوگ به داده های دیجیتال ممکن باشد، VoIP می تواند یک ارتباط اینترنت استاندارد را به یک روش مجازاً رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا تبدیل کند. فقط کافی است هزینه ISP را بپردازید. این امر شما را قادر می کند که شرکت های تلفنی را به طور کامل کنار بگذارید.
VoIP قابلیت این را دارد که روش کار سیستم های تلفنی را کاملاً متحول کند. شرکت های زیادی هستند که سرویس VoIP ارئه می دهند و پیوسته هم در حال افزایش هستند.
در حال حاضر شرکت های مخابراتی پیشگام در دنیا، پس از وقوف به امکانات بی پایان این تکنولوژی جدید، در حال تأسیس مراکز VoIP در سراسر دنیا هستند و فروش سیستم های تلفن VoIP روز به روز در حال گسترش است.

نحوه برقراری ارتباط با سیستم های VoIP به یکی از سه روش زیر می توان ارتباط تلفنی برقرار کرد:

1. (ATA (gateway

ساده ترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از (ATA(Analog Telephone Adaptor ها که gateway هم نامیده می شوند، می باشد. این ابزارها این امکان را به شما می دهند که از تلفن های آنالوگ استاندارد فعلی تان استفاده کنید(اگر هنوز از تلفن های آنالوگ استفاده می کنید). به آسانی می توانید handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنت تان وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما می گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می کند. همراه برخی ATAها یک نرم افزار هست که روی کامپیوتر load می شود و شما را قادر می سازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.

2. IP Phones

این handsetها کاملاً شبیه handsetهای استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور RJ 45 Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ 11 هستند. این تلفن ها تمام نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل می شوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم می کنند.

3. کامپیوتر به کامپیوتر

این روش آسان ترین روش استفاده از تکنولوژی VoIP است. شرکت های زیادی هستند که نرم افزارهای مقرون به صرفه ای ارائه می دهند که می توانید برای این نوع VoIP از آن ها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آن چه که نیاز دارید یک میکروفون،بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.
شرکت های تلفنی بزرگ امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفنی راه دور را از طریق یک circuit Switch به درون یک IP gateway مسیردهی می کنند. این داده ها در طرف دیگر توسط یک gateway دریافت شده و سپس با یک circuit switch محلی دیگر مسیردهی می شود. هر روزه شرکت های بیش تری سیستم های تلفنی VoIP را نصب می کنند و تکنولوژی VoIP در حال رشد است.

مزایای VoIP

از آن جایی که با استفاده از VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، می توانید ارتباط برقرار کنید، کاربران می توانند هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگی شان ارائه می دهد دسترسی داشته باشند.
برخی افراد از یک softphone برای دسترسی به سرویس VoIPشان استفاده می کنند. یک softphone یک نرم افزار ویژه است که سرویس VoIP را به کامپیوتر یا Laptop شما load می کند. این برنامه ها این امکان را به شما می دهد که از طریق laptop تان از هرجای دنیا که به یک ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید ارتباط تلفنی برقرار کنید.
اغلب شرکت های تلفنی سنتی هزینه سرویس های اضافی را در صورت حساب شما می گنجانند. در حالی که اگر از سرویس دهنده های VoIP استفاده کنید، این سرویس ها استاندارد به حساب می آید. سرویس هایی مثل:


* Caller ID
* Call Waiting
* Call Transfer
* Repeat Dialing
* Return Call
* Three-way Dialing

بعضی از سرویس دهندگان VoIP مزایای بیش تری در مورد فیلتر کردن تماس های تلفنی ارائه می دهند. این قابلیت های اضافی به شما این امکان را می دهد که در مورد چگونگی انتقال تماس های تلفنی بر اساس اطلاعات Caller ID تصمیم گیری نمائید. این قابلیت ها به شما امکان انجام کارهای زیر را می دهد:
1. انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص یا Forwarding
2. ارسال مستقیم تماس به Voicemail
3. ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده
4. امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک
بسیاری از سرویس های VoIP امکان بررسی Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الکترونیکی که به کامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است را می دهد. در هنگام تهیه سرویس VoIP از سیستم تلفن و سرویس دهنده VoIP در مورد قابلیت های آن ها و هزینه خدمات سوال کنید.
برای مدیران شبکه، سیستم تلفن VoIP به این معنی است که به جای دو شبکه تنها با یک شبکه روبرو هستند. جابجایی سیستم VoIP نیز به آسانی صورت می گیرد. این بدین دلیل است که اکثر سیستم های تلفن مورد استفاده در شبکه VoIP دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند. پروسه (MAC(Move, Add, Change به راحتی قابل انجام خواهد شد و لازم نیست برای هر بار انجام MAC با سرویس دهنده تان تماس بگیرید. تمام این ها به معنای هزینه کم تر برای سازمان شما می باشد.
یکی دیگر از منافعی که برای شرکت های دارای VoIP می تواند وجود داشته باشد این است که شعب سازمان ها می توانند در سرتاسر دنیا پراکنده شده باشند و نیازی به مجتمع بودن آن ها نیست.

انتخاب یک سیستم تلفن VoIP

اگر شما تصمیم به پیاده سازی سیستم VoIP در سازمان خود دارید، ابتدا مشخص کنید که کدام یک از تجهیزات تلفنی فعلی تان را می توانید حفظ کنید. بدین ترتیب می توانید به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید. بسیاری از سیستم های تلفن دیجیتال با افزودن کم ترین سخت افزار و به روزرسانی نرم افزار دارای قابلیت آدرس دهی می شوند.
علاوه بر این شما باید مطمئن باشید که تمامی دستگاه های مورد استفاده شما مانند فکس، پردازشگر کارت اعتباری، سیستم های امنیتی و ... می توانند به صورت یکپارچه به سیستم تلفن VoIP شما متصل شود.
در آخر توصیه می شود که هیچ گاه سعی نکنید با خریدن تلفن های VoIP دست دوم در هزینه ها صرفه جویی کنید. به خاطر داشته باشید که VoIP یک تکنولوژی جدید بوده و حتی ممکن است تجهیزات مربوط به یک سال قبل هم از رده خارج شده باشند. هم چنین هزینه نصب چه تلفن شما نو باشد چه دست دوم تفاوتی نمی کند، و حتی ممکن است در صورت استفاده از تلفن های دست دوم مجبور شوید هزینه خدمات بیشتری بپردازید.
نظر
هنوز هیچ نظری ارسال نشده است!
tabrizsanat پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
0
رای
بازگشت
واقعا مقاله جالبی بود در این زمینه بازم مطلب بزارید .
نظر
هنوز هیچ نظری ارسال نشده است!
sajjad3 پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
0
رای
بازگشت
ممنون
بابت مطلب خوب اتون
نظر
هنوز هیچ نظری ارسال نشده است!
sajjad14 پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
0
رای
بازگشت
سلام...ممنون ...خیلی میخاستم ببینم وویپ اصلا چیه...

تدریس خصوصی زبان انگلیسی و سایر زبان ها - مکالمه 100 درصد تضمینی
نظر
هنوز هیچ نظری ارسال نشده است!
  • صفحه :
  • 1


هنوز هیچ پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است
همچنین شما برای ارسال پاسخ به این پرسش مجاب نیستید

دسته بندی ها

سیستم های تلفنی کدباز
  1. 101 پست
  2. 0 زیرمجموعه
سیسکو Cisco
  1. 54 پست
  2. 0 زیرمجموعه
سیستم تلفنی FreePBX
  1. 31 پست
  2. 0 زیرمجموعه
شبکه و زیرساخت
  1. 61 پست
  2. 0 زیرمجموعه
تازه واردین دنیای ویپ
  1. 910 پست
  2. 0 زیرمجموعه

آخرین مباحث انجمن

مشکل گزارش گیری ایزابل
21 بازدید
0 رای
1 پاسخ
ارسال در چهارشنبه, 30 خرداد 1397 04:47
ارتباط بین الستیکس و پاناسونیک با کارت IP-GW16
19 بازدید
0 رای
0 پاسخ
ارسال در چهارشنبه, 30 خرداد 1397 10:07
مشکل در نصب واک
28 بازدید
0 رای
1 پاسخ
ارسال در شنبه, 26 خرداد 1397 07:39
راه اندازی لود بالاسینگ در ایزابل ؟
28 بازدید
0 رای
1 پاسخ
ارسال در یکشنبه, 27 خرداد 1397 18:32
آپلود صدا بر روی الستیکس 4 برای ivr
74 بازدید
0 رای
1 پاسخ
ارسال در جمعه, 04 خرداد 1397 11:55
Call transfer
40 بازدید
0 رای
1 پاسخ
ارسال در شنبه, 05 خرداد 1397 04:41
انتقال تماس داخلی به موبایل
77 بازدید
0 رای
1 پاسخ
ارسال در شنبه, 05 خرداد 1397 17:37
مخفی کردن شماره تماس گیرنده در فکس
38 بازدید
0 رای
1 پاسخ
ارسال در یکشنبه, 06 خرداد 1397 08:36
Trunk برای SiP Phone
65 بازدید
0 رای
1 پاسخ
ارسال در چهارشنبه, 16 خرداد 1397 13:51
Fax-Issabel
51 بازدید
0 رای
1 پاسخ
ارسال در یکشنبه, 06 خرداد 1397 17:26

مباحث پربیننده انجمن

remote desktop
عباس کریمی
کاربر حرفه ای
66332 بازدید
0 رتبه
11 پاسخ
ارسال در پنج شنبه, 11 آبان 1391 07:13
Fusion
hassan5273
بدون رتبه‌بندی
39554 بازدید
0 رتبه
2 پاسخ
ارسال در سه شنبه, 24 تیر 1393 02:49
ارائه کتاب جدید آموزش فارسی الستیکس - ویرایش سوم
مهمان
بدون رتبه‌بندی
32886 بازدید
0 رتبه
12 پاسخ
ارسال در شنبه, 18 شهریور 1391 10:06
ارائه الستیکس نسخه 2.4
مهمان
بدون رتبه‌بندی
29728 بازدید
0 رتبه
0 پاسخ
ارسال در شنبه, 21 بهمن 1391 05:36
SmartFink 0.8.2 ارئه شد.
مهمان
بدون رتبه‌بندی
27234 بازدید
0 رتبه
25 پاسخ
ارسال در جمعه, 10 خرداد 1392 13:57
دریافت پشتیبانی و فایل های آموزشی
مهمان
بدون رتبه‌بندی
22206 بازدید
0 رتبه
0 پاسخ
ارسال در یکشنبه, 15 بهمن 1391 13:05
آموزش تصویری قدم به قدم نصب hylafax و avantfax
محمد
بدون رتبه‌بندی
18185 بازدید
0 رتبه
85 پاسخ
ارسال در سه شنبه, 03 مرداد 1391 19:18
کتاب فارسی - آموزش فارسي الستيكس Elastix_in_Persian، ویرایش 3
مهمان
بدون رتبه‌بندی
14535 بازدید
0 رتبه
0 پاسخ
ارسال در یکشنبه, 26 آذر 1391 11:01
گردهمايی
sadeghi
بدون رتبه‌بندی
12723 بازدید
0 رتبه
36 پاسخ
ارسال در یکشنبه, 10 آبان 1388 04:32
نصب کدک g723 و g729 بر روی الستیکس برای کاهش پهنای باند
مهمان
بدون رتبه‌بندی
12452 بازدید
0 رتبه
40 پاسخ
ارسال در سه شنبه, 16 تیر 1388 16:48

کاربران آنلاین

آمار انجمن

تعداد موضوع ها: 6349
تعداد پست ها: 24594
موضوعات حل شده: 31
تعداد کاربران: 12812

ورود اتابک عزیز را به جمع کاربران ویپ ایران تبریک می گوییم.